weekendjes weg

5 maart 2020 - Lilongwe, Malawi

Ik zit nu bijna een maand in Afrika en ik moet zeggen dat het me wel bevalt. Ondertussen raak je er aan gewend dat je opvalt en dat er mensen omkijken of dingen roepen.

We zijn vorig weekend naar Senga Bay geweest. We vertrokken zaterdagochtend met de chauffeur richting Senga Bay. Het ligt 2/3 uur rijden van Lilongwe af. Dus het was een lange zit. Maar wel met een mooie omgeving.

We maakte eerst een korte tussenstop in Salima. Hier wachtte we op de gids die ons rond zou gaan leiden.

We gingen eerst onze plek van overnachting opzoeken om onze bagage etc. te droppen en om wat te lunchen bij een restaurantje verderop. Met uitzicht op het meer natuurlijk.  Daarna reden we met zijn alle richting een groot visexportbedrijf. Hier zaten 1000e kleine visjes voor de export. Die gaan overal ter wereld naar toe. Die visjes komen ook op allerlei verschillende plekken van het meer vandaan.

Daarna zijn we even over de pier gelopen met uitzicht over het hele meer.

Toen we rond hadden gekeken bij het visexportbedrijf en hier klaar waren, reden we naar de plek waar de visjes gedroogd worden. Dit kan op verschillende manieren. Op grote nette in de zon en op grote schalen die boven het vuur hingen. Het rook hier heel apart. Een vislucht gemixt met een dierenlucht en er stroomde een klein riviertje die groen oogde.

We hebben ook de plek gezien waar alle visnetten klaarlagen om mee te nemen. Heel gaaf om te zien.

Ik heb meteen ook kennis gemaakt met de sterke zon die boven het meer hing. Gelijk verbrand. Toen we klaar waren in het vissersdorpje gingen we even terug naar de plek waar we die nacht zouden overnachten. Om even om te kleden en wat spulletjes te pakken. Daarna zijn we met een bootje over het meer gegaan om bij een klein eilandje te gaan zwemmen en van rotsen te springen.

Emilie probeerde op de rots te klimmen maar dit ging niet helemaal goed. Emilie kwam net uit het water, dus d’r voeten waren nat en daardoor stond ze niet stabiel tegen de rotsen en gleed ze bijna van de rots af.

Daarna hebben we ergens nog wat gegeten en zijn we teruggekeerd naar onze huisjes waar we sliepen.

De zondag hebben we de hele dag aan het meer gelegen. Omdat we allemaal zo vroeg wakker waren, zaten we vroeg te ontbijten en zaten we om 09:30 uur aan het meer. Hier hebben we lekker de hele dag doorgebracht. Lekker wat drankjes gedronken en gegeten. Het meer is best helder en ook best warm.

Rond n uur of 17:00 zijn we weer terug gereden.

Vorige week (24/02-27/02) had ik mijn laatste week op de vrouwenafdeling. Donderdag kwam mijn supervisor en met haar hebben we allerlei casussen besproken van de afdeling en zijn we alle patiënten nagelopen. Het is heel gek hoe alle dagen van elkaar verschillen. Soms ben je de hele dag bezig met van alles en soms ben je ook de tijd letterlijk aan het uitzitten.

Dinsdag 25/02 zijn Robin en ik mee op outreach geweest. We zijn met een overvolle ambulance richting afgelegen en moeilijk bereikbare dorpjes gereden, om hier moeders en baby’tjes inentingen te geven, te wegen, bloeddruk te meten, een bloedtest te doen om te kijken of ze hiv of syfilis hadden, jonge baby’tjes werden gewogen. Het aller grappigste vond ik dat iedereen in de ambulance een eigen taak had en Robin en ik er een beetje verloren bijstonden. Uiteindelijk heb ik nog wat vrouwen gevaccineerd. Super toffe ervaring.

Vrijdag zijn we weer naar youth empowerment program geweest. Nu hebben we meegekeken in de sickbay en samen met Gift wat jongens behandeld die wat wonden of wat klachten hadden. Nu hebben we afgesproken dat we alleen de eerste basis hulp gaan behandelen in kleine presentatievormen.

In het weekend zijn we twee dagen naar latitude geweest, omdat het zulk lekker weer was. Hier kun je mega lekker zitten.

Maandag ben ik begonnen op de mannenafdeling. De verpleegkundige daar zijn echt super aardig. Het is ook grappig om de verschillen tussen de afdelingen te zien. Dan bedoel ik de manier van werken, hoe een afdeling ingericht is etc.

Deze week heb ik een korte week gehad, omdat dinsdag alle stagiaires vrij hadden in verband met een nationale feestdag.

Dit weekend gaan we naar Ntchisi Forest. Een regenwoud in Malawi. Dit ligt op 2 uur rijden van Lilongwe vandaan. De tocht naar het regenwoud schijnt ook al heel erg mooi te zijn. Ik ben dus heel erg benieuwd naar het regenwoud.

1. Patrick:
    5 maart 2020
    Oh wauw......veel plezier met nog vele avonturen!!
  2. Karin:
    5 maart 2020
    Hey Nora, wat leuk om te lezen. Perfecte combinatie van omgeving verkennen, relaxen en veel leren over je vak. Top! Geniet er van! X
  3. Linda:
    5 maart 2020
    Heel gaaf Nora!! Tjee wat een massa vissen zeg! Leuk dat je buiten je stage nog vele mooie dingen van het land ziet! Trots op jou zoals je het doet daar! Liefs uit Beek en Donk xxxx
  4. Edwin:
    6 maart 2020
    Leuk te lezen hoe het met je gaat! En zo te lezen heb je het goed naar je zin. Ook fijn dat je naast je stage ook tijd hebt/maakt om iets van Malawi zelf te zien. Success en geniet ervan! x